03-6447215
  • אנדומטריוזיס ותזונה
    לתזונה חשיבות רבה והינה חלק בטיפול להפחתת תסמינים ושיפור איכות החיים של נשים הסובלות מאנדומטריוזיס. יש להכיר את המאכלים מהם יש להמנע, אלו המומלצים וחיוניים, אלו המשפרים תפקוד מערכת העיכול ואלו המסייעים למנגנון החיסוני. אנדומטריוזיס שהינה מחלה דלקתית מהווה אתגר אבחנתי אך לא פחות טיפולי, ידוע כיום כי תזונה מהווה מרכיב חשוב בטיפול בנשים הסובלות מתסמיני מחלת אנדומטריוזיס.

    נמצא כי הטיפול התזונתי מסייע לנשים רבות להפחית את עוצמת התסמינים ומשפר את איכות חייהן. עובדה זו מעודדת מכיון שהטיפול התרופתי מוגבל ולעיתים מלווה בתופעות לוואי.

    למערכת העיכול תפקיד חשוב בצריכת כל אבות המזון, ידוע כי תזונה נכונה עשוייה  לשפר את תפקוד תאי הגוף, את המערכת החיסונית ואת האיזון ההורמונלי.    חיידקי פלורת המעי ותאי הממברנות צריכים להיות במצב אופטימלי כדי לספוג את מירב רכיבי המזון החיוניים ולכן חשוב לדאוג למערכת עיכול תקינה.

    אנדומטריוזיס עלול  לגרום לתסמינים רבים הכוללים לכאב במהלך הווסת וכאב אגן כרוני,  הכאב נגרם כתוצאה מדלקת המתפתחת כתגובה של הגוף להימצאות תאי האנדומטריום בנסיון למנוע או לעכב את ההתפשטותם. כלי הדם באזור מתרחבים, יותר דם מגיע לאזור, נוצרת אדמומיות וחום, שחרור של היסטמינים ופרוסטגלנדינים מכלי הדם הקטנים. כתוצאה מכך ישנה יציאת נוזלים לחלל התאים, מצב המביא לבצקת המגבירה את הלחץ על העצבים ולכאב מוגבר. הכאב מהווה אזעקה למצב לא תקין.

    בנוסף לעיתים יש מעורבות ישירה של מערכת העיכול במחלה, נשים חשות שינויי ביציאות במהלך הווסת, תכיפות עד כדי שלשול, עצירות הנמשכת ימים, ולעיתים אף דימום רקטלי במהלך הווסת. ע"י תזונה נכונה ניתן  להפחית את הדלקת והכאב ולשפר את איכות החיים.

    הטיפול התזונתי מבוסס על תוספת ויטמינים חיוניים
    ויטמינים אנטי דלקתיים המקלים על הכאב ופועלים כתרופות, אך ללא תופעות לוואי. כגון ויטמין C  המפחית דלקת ע"י הקטנת הפרשת פרוסטגלנדינים. אבץ, ויטמין A , וויטמין C  חיוניים ליצירת  קולגן לבניית תאים חדשים. ויטמין K דרוש לשיפור קרישת הדם כנגד הדלקת וזאת בכדי למנוע דימום נוסף. מנגנון הקרישה עוצרת את הדלקת ו/או הנזק מהתפשטות לאזורים אחרים בגוף.

    תוספת מינרליים להפחתת כאב
    מגנזיום הינו מרכיב חשוב ומסייע בהרפיית השריר והוא שותף ביצירת ATP המייצר אנרגיה בתאים. ללא מגנזיום היינו סובלים מהתכוצויות. למגנזיום גם תפקיד בסינתיזת המיילין שעוטף את העצבים ומגן עליהם. למגנזיום גם השפעת אילחוש על מערכת העצבים המרכזית, ולכן יש חשיבות רבה לצריכת מגנזיום נאותה נגד כאבים הנגרמים מהתכוצויות של  שריר הרחם.


    רכיבי מזון נוספים שלהם תפקיד בהקלה על כאב:
    ויטמין E , חלק מקומפלקס ויטמין B , D,L-Phenylalanine(DLPA) וסלניום.

    חשוב לצרוך שמנים טבעיים וחומצות שומן חיוניות באיכות טובה, שיוצרו בכבישה קרה כגון שמן זית  (extra virgin), שמן קנולה, שמן דגים, חופן של אגוזים וזרעים בכל יום ועוד. כל ממברנות התאים, ההורמונים,הסטרואידים ורוב תאי המוח תלויים בשומנים שהגוף יוצר מהשומן שבמזון שאנו אוכלים.

     
    לדוגמא, הפרוסטגלנדינים הם הורמונים המורכבים משומן. ישנם 3 סוגי פרוסטגלנדינים הנוצרים על פי סוג השומן שאנו אוכלים, ואשר צריכים להישמר באיזון.

    מאכלים אשר יש להפחית
    ישנם מאכלים אשר יש להפחית כגון מאכלים עשירים בשומן שמומלץ לצרוך לעיתים רחוקות ובכמויות קטנות הינם:
    בקר, חמאה, מרגרינה,מזונות מטוגנים, טלה, מוצרי חלב מעל ל- 5%, חלקים פנימיים של בשר, בורקסים, מלווח, ג'חנון צ'יפס ועוד.
    בנוסף מומלץ להמעיט בצריכת אלכוהול, סוכרים, ועמילנים מעובדים מכיוון שהם עוברים מטבוליזם ונאגרים ברקמות השומן בגוף. תאי שומן מיצרים אסטרוגן שעוזר לאנדומטריוזיס לגדול.

    נשים רבות הסובלות מאנדומטריוזיס סובלות מבעיות במערכת העיכול, שינויים ביציאות במהלך הווסת, עצירות, כאבים עזים בעת יציאה, ואף דימום רקטלי במהלך הווסת. נשים רבות הסובלות מאנדומטריוזיס אובחנו כסובלות מתסמונת המעי הרגיז, או בעיות אחרות הקשורות למערכת העיכול. במידה ואת סובלת מתסמינים אלו יש ליידע את רופאך

    תוספת סיבים תזונתיים
    תוספת של סיבים תזונתיים חשובה מאד במיוחד לנשים הסובלות מאנדומטריוזיס. סיבים אלו סופגים במערכת העיכול  רעלים, אסטרוגנים וכולסטרול  ומסייעים בסילוקם מהגוף, בנוסף לכך מונעים הסיבים עצירות וכאבים בעת יציאות .


    שתייה צרובה של מים
    השתייה המרובה של מים כ 8 כוסות ביום חשובה אך היא בשיפור התסמינים ומקלה על איכות החיים.

    לסיכום, ניתן לשפר את איכות החיים של נשים הסובלות מאנדומטריוזיס ע"י תזונה נכונה ומגוונת

    תזונה המבוססת על דגני מלאים, קטניות וירקות עשירים בסיבים תזונתיים,
    העדיפו דגים (בעיקר דגי מים קרים) סלמון טונה ומקרל על בשר.
    הוסיפו שתי כפות זרעי פשתה לארוחה  מידי יום.
    אכלו פירות וירקות, ויש לשקול הוספה של ויטמינים ומינרלים.

    יש להרבות באכילת ירקות ופירות טריים, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים.

    רצוי לאכול ארוחות מסודרות וקבועות ולהימנע ממזון מהיר ולהרבות בשתייה.
    יש כמובן להעדיף אוכל אורגני אשר אינו מכיל רעלים ואינו מכיל תוספות אסטרוגן, דיוקסין
    יש לנסות ולהמנע מאכילת בשר בקר מצריכה מוגבר של חלב ומוצרי חלב ולהעדיף גבינות צאן, יש להפחית את צריכת קופאין, אלכוהול וכמובן סוכר לבן, להמנע ממזונות מטוגנים, שימורים.

    אשמח לקבל תגובות הערות והארות

להמשך קריאה

קבעו תור

כתובתנו: רח' הברזל 34 בנין A קומה 3
רמת החייל, תל אביב.

ימי הקבלה:  א', ג' , ד' 16:00-21:00, בתאום מראש

קביעת תורים: 09:00-18:00 בימים א' עד ה'