חיפוש

כריתת רחם לפרסקופית

לאחר שהוחלט כי אין מנוס מכריתת רחם יש לברר ולשאול האם ניתן להמנע מפתיחת בטן ולבצע את הניתוח בגישה לפרוסקופית. לגישה הלפרוסקופית יתרונות רבים אך דורשת צוות מיומן וניסיון בניתוחים אלו

תוכן עניינים

מה היא כריתת רחם לפרוסקופית?

כריתת רחם לפרוסקופית היא השיטה החדשה מהשלוש. ניתוח זה בוצע לראשונה ב- 1987 בעולם וב- 1991 בארץ. כריתת הרחם מבוצעת לאחר החדרת מכשירים דקים דרך מספר פתחים בבטן וע"י החדרת מצלמה אנדוסקופית המאפשרת לצוות לראות את המתרחש בבטן על גבי מסך מקרן. לאחר ניתוק הרחם מהרצועות המחזיקות אותו ומאספקת הדם ניתן להוציאו דרך הנרתיק ללא צורך בהרחבת הנרתיק.

ההחלמה מהירה באופן משמעותי מההחלמה מפתיחת בטן ומעט מהירה יותר מזו שלאחר כריתת רחם נרתיקית.

ניתן לבצע ניתוח לפרוסקופי בנשים אשר אינן מתאימות לניתוח לדני עקב חשד להידבקויות תוך בטניות, חשד לאנדומטריוזיס, צורך בכריתת שחלות ועוד וע"י כך להימנע מפתיחת בטן.

מה הן יתרונות כריתת הרחם הלפרוסקופית על כריתה בפתיחת בטן?

יתרונותיו של הניתוח האנדוסקופי נובעים מכך שאינו דורש פתיחת בטן ומכאן ייחודו. בנוסף, תודות לפיתוח טכניקות ניתוחיות חדשניות, מכשור מתקדם וצפייה בשדה הניתוח בהגדלה ניתן ליהנות מכלל יתרונותיה של המיקרו-כירורגיה. אשר מאפייניה הם נזק רקמתי מופחת, התקדמות הניתוח במישורים אנטומיים והמוסטאזיס (מניעת דימום) קפדני.

תודות לכירורגיה הזעיר-פולשנית, משך האשפוז, שיעור הכאבים לאחר ניתוח, הצורך במשככי כאבים, ההחלמה והתוצאות הקוסמטיות שופרו באופן משמעותי.

האם ישנה עלייה במספר הניתוחים אשר במוצעים בגישה זו?

עקב היתרונות המשמעותיים של גישה זו בכל הקשור לאשפוז קצר והחלמה מהירה ומלאה קיימת דרישה הולכת וגוברת מצד המטופלות ליתר שימוש בשיטות ובאמצעים אלו. ניתוחים, שעד לא מכבר דרשו אשפוז ממושך ותקופת החלמה ארוכה, ניתנים לביצוע במסגרת אשפוז עד 24 ש'.

קיימים היום מרכזים רבים אשר התמחו בשיטה זו ומציעים למטופליהם ניתוח זה.

מה הן ההתוויות לכריתת רחם לפרוסקופית?

ההתוויות לא השתנו בעקבות העובדה שניתן לבצעה בלפרוסקופיה. ההתוויות העיקריות כוללות דימום ווסתי מוגבר בכמותו ובמשכו, הגורם לאנמיה וחסר ברזל המובילה לחולשה ועייפות, רחם מוגדל עקב גדילת שרירן / מיומה,  או שרירנים הלוחצים על אברים שכנים וכאבי אגן כרוניים עקב אנדומטריוזיס. לעיתים כאבי אגן כרוניים או כאבים בעת קיום יחסים אשר פוגעים באיכות החיים ועמידים לטיפולים אחרים מובילים לכריתת רחם. במרבית המקרים הגישה הלפרוסקופית בעלת יתרונות משמעותיים.

סיבות אחרות לכריתת רחם כגון מצבים מסכני חיים במיילדות או בעת מעורבות הרחם במחלת הסרטן אינם מתאימים ככלל לגישה זו.

האם לגישה הלפרוסקופית יתרונות לעומת הגישה הנרתיקית- וגינלית?

במהלך העשור האחרון התפרסמו מחקרים רבים אשר הוכיחו את יתרונותיה של הגישה הלפרוסקופית על פתיחת בטן אך לא על פני הגישה הוגינאלית, אשר אף היא מאופיינת במשך האשפוז והחלמה קצרים.

לגישה הוגינאלית יתרונות נוספים: ניתן להימנע מהרדמה כללית, הניתוח אינו דורש כלל כניסה לבט ולכן ככלל באם אין מנוס מכריתת רחם וניתן לבצעו בגישה וגינאלית הרי שדרך זו עדיפה.

מהו פוליפ רחמי ומתי הוא מתגלה

כריתת הרחם הלפרוסקופית אשר בוצעה לראשונה בעולם 1989-ב וכבר-ב 1991 בארץ, סימנה פריצת דרך בכל מה שקשור לתהליך ההחלמה וההתאוששות. חששות שונים לוו את כניסתה של הגישה הלפרוסקופית. החשש עלייה בשיעור הנשים אשר תעבורנה כריתת רחם כתוצאה מהחדרת הגישה החדשה היה אחד מהם. מסתבר שהאנדוסקופיה הגינקולוגית הכוללת גם ניתוחים היסטרוסקופים מאפשרים במקרים רבים למנוע זאת. בעיקר אלו על רקע דימום ווסתי מוגבר או שרירין הבולט לחלל ה רחם.

מה לגבי סיבוכים בכריתת רחם?

עקב מורכבותו של הניתוח הלפרוסקופי להוצאת הרחם הועלו חששות לגבי שיעור הסיבוכים הנלווים לניתוח זה. ניתוחים לפרוסקופים ככלל פשוטים יותר למטופלת ומורכבים יותר למנתח. מדובר בגישה ניתוחית שונה הדורשת לימוד מעמיק ויסודי, ניסיון רב ומעבר הדרגתי מביצוע ניתוחים פשוטים למורכבים יותר.

במרכזים אשר מהווים מרכזי-על לניתוחים אנדוסקופיים שיעור הסיבוכים דומה ואף קטן משיעור הסיבוכים הנלווים לפתיחת בטן. במרכזים אלו הראו ירידה משמעותית בשיעור הנשים הנזקקות לפתיחת בטן, ללא עלייה במשך הניתוח או בשיעור הסיבוכים.
העובדה שניתוח זה דורש מיומנות גבוהה, משך הכשרה ארוך וניסיון רב מהדרוש ללימוד כריתת רחם בבטן פתוחה, מגבילה את ביצועו למספר מרכזים ומנתחים קטן יחסית אשר הגיעו לרמה הנדרשת.

מה הן התויות הנגד לגישה לפרוסקופית?

ההתויות נגד ניתוח כריתת רחם לפרוסקופית כוללות בעיקר חשד לממאירות, הוריית נגד הרדמתית ללפרוסקופיה, רחמים גדולים מאד וחוסר ניסיון המנתחים בביצוע הניתוח.

כיום, הגישה הלפרוסקופית מוכרת כאלטרנטיבה לפתיחת הבטן ושיעור הולך וגדל של נשים הנזקקות לכריתת רחם יכול ליהנות מיתרונותיה.

מהו פוליפ רחמי ומתי הוא מתגלה

 כמובן שניתן לכרות שחלות בגישה זו או לשמרן על פי גיל האישה, עברה הרפואי רצונה והעדפותיה

האם מסירים את צוואר הרחם?

בגישה  הלפרוסקופית ניתן לבצע כריתת רחם שלמה או תת שלמה דהיינו עם או ללא כריתת צוואר הרחם. החלטה על שימור או הסרת הצוואר נעשית על פי פרמטרים שונים ולאחר קבלת כל המידע הרלוונטי. יש לזכור כי בעת ביצוע ניתוח הכריתה תת שלמה בה משאירים את צוואר הרחם, יש צורך בשימוש במכשיר מיוחד מורסלטור לשם הוצאת הרחם לאחרונה פורסמה אזהרה לגבי השימוש בו באותם מקרים נדירים של ממצא אקראי של סרקומה- 

מהיכן מוציאים את הרחם?

מוצאים דרך הנרתיק,  בעת כריתת רחם לא שלמה ושימור הצוואר הרחם הרחם מוצא דרך פתחי הניתוח לאחר ביצוע מורסלציה דהיינו חיתוך ע"י מכשור מיוחד

מהו פוליפ רחמי ומתי הוא מתגלה

 זו אחת השאלות השכיחות ביותר, ניתן בגישה זו להסיר בהצלחה גם רחם גדול  ניתן לכרות רחם עם שרירן אחד או שרירנים רבים. לגודל הרחם ישנה חשיבות אך חשיבות זו מינורית לעומת גורמים אחרים כגון גיל האישה, מצב בריאותה הכללי, ניתוחים קודמים ועוד. יתרה מכך לעיתים ניתן להקטין את הרחם לקראת הניתוח ע"י מתן טיפול תרופתי (GnRH  אנלוג)  ובכך להקל על ביצוע הניתוח.

באם קבלת תשובה כי לא ניתן להסיר את רחמך עקב גודלו, פני להתייעצות נוספת

מהו משך האשפוז הממוצע לאחר כריתת רחם?

 במרבית המקרים משך האשפוז הינו עד 24 ש. ואין כל צורך במשככי כאבים כ 48 שעות לאחר הניתוח

תוך כמה זמן ניתן לשוב לפעילות רגילה ומלאה?

מומלץ לנוח ולהמנע מפעילות רגילה שבועיים לאחר הניתוח. יש להמנע מקיום יחסים 6 שב לאחר הניתוח. במהלך תקופת ההחלמה יש חשיבות לקשר עם המנתח, יש לעדכנו בכל שינוי או תלונה.

השאירי פרטים ונחזור אליך

לקריאה נוספת

כריתת רחם ומתיחת בטן

כריתת רחם היא הסרה כירורגית של הרחם של האישה ,חלק ממערכת הרבייה שבו העובר גדל במהלך הריון. קיימות סיבות רבות לצורך לכריתת רחם לאישה כגון שרירנים או מיומות ברחם (גידולים שפירים ברחם) אשר גורמים לדימום מוגבר אנמיה ותפיחות בטן, אנדומטריוזיס וכאבים עזים במהלך הווסת ובעת קיום יחסים, מצבים טרום ממאירים בצוואר הרחם ועוד. כריתת רחם הינו הניתוח השני הנפוץ ביותר שמבוצע בנשים בארצות הברית, אחרי ניתוח קיסרי, על פי פרסומי המשרד האמריקאי לבריאות האישה.

קרא עוד »

מה את צריכה לדעת על כריתת רחם

את עשוייה להיות מופתעת לדעת כי ניתוח לכריתת רחם, הינו הניתוח הגינקולוגי השכיח ביותר שני רק לניתוח קיסרי. בארה״ב מבוצעים כ 600,000 ניתוחים מדי שנה, וכי עד גיל 85 ,% 43 מהנשים תעבורה ניתוח זה. מה צריך לדעת לפני כריתת רחם? האם ניתן לבצע בגישה לפרוסקופית? האם יש לשמר את השחלות? מה עם הצוואר?

קרא עוד »

אלטרנטיבות לכריתת רחם

ההחלטה על כריתת רחם חייבת להיעשות לאחר בחינת פרמטרים רבים והכרת שאר האלטרנטיבות. הגורמים שיש להביא בחשבון רבים וכוללים גיל האישה מצבה הבריאותי, עברה הרפואי, רצונה בהריונות נוספים, חומרת הסימפטומים, גורמי סיכון למחלות סרטן גינקולוגי בנוסף למאפייני הרחם כגון מספר, גודל ומיקום השרירנים וקצב גדילתם.

קרא עוד »

האם כדאי לשלב כריתת רחם עם מתיחת בטן?

לקראת החלטה על ביצוע כריתת רחם נשים רבות מבקשות לדעת האם ניתן לשלב שאיבת שומן ו/או מתיחת בטן כחלק מכריתת הרחם באם מבוצעת בגישה פתוחה.

האם ניתן להסיר צלקות ניתוח קודמות?, לבצע שאיבת שומן? לבצע מתיחת בטן? 
האם ניתוח משולב כרוך ביתר סיכונים?
 

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן