חיפוש

דימום לא סדיר

פורסם ע"י: פרופ' דוד סוריאנו

פורסם ע"י: פרופ' דוד סוריאנו

פרופ' דוד סוריאנו הינו מומחה למיילדות, גינקולוגיה ופוריות. מנהל המרכז 4women.

דימום לא תקין מוגדר כדימום המגיע שלא בזמן או במשך או כמות חריגים, תלונה זו מהווה את הסיבה השכיחה ביותר לפנייה לגינקולוג והסיבה השנייה בחשיבותה לכריתת רחם. יש תמיד לברר האם אכן מקור הדימום רחמי, האם מקורו במערכת המין הנקבית (נרתיק צוואר או רחם) או שמקורו במע' הגסטרואינטסטינלית או מערכת השתן.

סיבות

ניתן לחלק את הדימום הרחמי הלא תקין לשתי קבוצות:

סיבות הורמונליות – מחזור ביוצי תקין בד"כ גורם למחזור ווסתי תקין. כאשר הביוץ אינו מתרחש, המערך ההורמונלי משתבש ודימום לא סדיר עלול להופיע. דימום זה נקרא דימום דיספונקציונלי.
דימום אורגני-אנטומי – הפרעות הקשורות לבעיות במע' המין כגון הריון, שרירנים ופוליפים, ציסטות שחלתיות, אטרופיה של הנרתיק, שימוש בהתקן וכן מחלות סיסטמיות הקשורות למערכת הקרישה, מחלות כבד, תירואיד, ועוד.

אבחנה

לשם הגעה לאבחנה מדויקת יש הכיר היטב את עברך הרפואי, ההיסטוריה המשפחתית, גורמי סיכון למחלות גידוליות, את ההיסטוריה המילדותית. יש להכיר היטב את תלונותייך, את צורת המחזור , ממתי, שימוש בתרופות, שימוש באמצעי מניעה,שינוי במשקל ועוד.

יש לבצע בדיקה גופנית מלאה ובדיקה גינקולוגית אשר תבחן מה מקור הדימום ותבצע בדיקת משטח צוואר רחם (פאפ). בנוסף יש לבצע בדיקת אולטראסאונד אשר תדגים את הרחם והטפולות. יש לבצע בדיקות דם כולל בדיקה להריון, ס"ד , תפקודי קרישה ועוד. במידה ומקור הדימום רחמי ועל פי שאר הממצאים יוחלט האם יש לדגום את רירית הרם ע"י פיפל- צינורית דקיקה המוחדרת לחלל הרחם ומאפשרת אבחנה היסטולוגית.

לעיתים לשם קבלת מידע שלם לגבי הרחם ועל מנת שלול נוכחות של פוליפ אנדומטריאלי, שרירן / מיומה תת רירי, מבנה רירית הרחם יש לבצע היסטרוסקופיה אבחנתית

טיפול

הטיפול מבוסס ראשית על אבחנה מדויקת אשר דורשת קבלת מידע שלם ומקיף, בדיקה והדמיה בנוסף לתשובות ציטולוגיות והיסטולוגיות. שנית על גיל המטופלת, עברה הרפואי, עברה המילדותי, רצונה בפריון וכמובן על מבנה הרחם. באם מדובר בהפרעה הורמונלית או מחלה סיסטמית הטיפול יהיה בהתאם. במידה ומדובר בפוליפ אנדומטריאלי או שרירן תת רירי ניתן לכרותם בהיסטרוסקופיה ניתוחית.

– היסטרוסקופיה אבחנתית
– היסטרוסקופיה ניתוחית
– אבלציה של רירית הרחם
– אלטרנטיבות לכריתת רחם
– כריתת רחם לפרוסקופית

פרופ' דוד סוריאנו הינו מומחה למיילדות, גינקולוגיה ופוריות, מייסד ומנהל המרכז לטיפול באנדומטריוזיס.

במסגרת המרכז מבוצעים ניתוחים מורכבים, הדורשים ניסיון כירורגי רב.  

פרופ' סוריאנו מומחה בעיקר בכירורגיה גינקולוגית: לפרוסקופיה, היסטרוסקופיה וטיפול ניתוחי באנדומטריוזיס מפושט.

בוגר בית-הספר לרפואה, אונ' בן-גוריון ואונ' באר שבע, בעל התמחות ברפואת נשים ויולדות, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר.

ערך השתלמות בכירורגיה גינקולוגית ואנדוסקופית במרכזים מובילים בצרפת, בבלגיה ובארצות הברית. 

פירסם והציג מחקרים רבים בתחום הכירורגיה הגינקולוגית ובתחום הלפרוסקופיה וההיסטרוסקופיה בארץ ובעולם.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן